...before it was cool: grup tisörtü modası ve grup tisörtü koleksiyonum


Merhabalar! :) Baslamadan önce sunu söylemekte fayda olabilir; hicbir zaman neyin trend/moda oldugunu düsünerek giyinmedim, aksesuar ya da baska bir sey satın almadım. Modayı/moda trendlerini sıkı takip ettigim de soylenemez. Bununla birlikte son dönemde (cok da yeni sayılmamakla birlikte) grup tisörtlerinin H&M vb. magazalarda satılması ile bunlar üzerinden bir trendin olustugunu gözlemledim. Cesitli youtuberlar da alısveris vidyo ve vloglarında sıklıkla grupların, cogunlukla da rock gruplarının tisörtlerini tanıtır oldular. bkz. modayı AVMlerde ve Istanbul Fashion Week'te vlog ceken youtuberlar üzerinden takip etmek ksahf

Söyle görebiliyoruz ünlülerde bu trendi:

Slayer tisörtü giymis klsajskljf

Neyse efendim bizim zamanımızda (liseliler bilmez..............khsjfa) grup tisörtlerine bakıs bundan cok farklıydı. Bir kere bu tisörtleri kesinlikle ana akım giyim magazalarında bulmak mümkün degildi. Sehir de Izmir olunca, grup tisörtü satan sayılı magazadan birine gidip oralardan alısveris yapardık: Karsıyaka carsı sahil tarafındaki Körfez Dershanesi'nin yanındaki tisörtcü, Konak Pier'in önündeki köprünün öteki ayagının dibindeki dükkan (??! bir de isimlerini bilseymisim :D Eda'dan edit: Konak'takinin adı Stüdyo Umit'ti, kesin bilgi yayalım), Alsancak Excalibur'da tisört var mıydı hatırlayamadım simdi ama ordan da cok albüm almıslıgım vardır. Ana fikri verdim bence, böyle hafif underground ve cok öyle bir sürü insanın girip cıkmadıgı yerlerdi bu tisörtcüler.

Bir diger fark, ki benim icin esas önemli olan, grup tisörtü bir mesaj kaygısıyla giyilirdi, bir statement amacı tasirdi o spesifik grubun tisörtünü giymek: Ben bu grubu dinliyorum, seviyorum, biliyorum; o yüzden isimlerini, logolarını, albüm kapaklarını üzerimde gururla tasiyorum, gibi bir sey. Su an H&M'den satın alınan Guns N' Roses tisörtlerini kac kisi sırf "cool" göründügü icin giyiyordur, kac kisi hakikaten zamanında o grubu deli gibi dinledigi icin giyiyordur, bu bir soru mesela. Benim icin en azından.

Ben ve benim gibi bir sürü insan icin grup tisörtleri, ciddi özenle saklanan, giyilen, yas ilerledikce artık eskisi gibi giyilmese de cıkarılıp bakıldıgında dünyanın anısını akla getiren cok özel seyler. Bu post vesilesiyle ben de tüm grup tisörtlerimi tekrar piyasaya cikardım, bi' hasret giderdim kendileriyle, sonra da sizler icin hepsini fotografladım :) Simdi hikayeleriyle birlikte kısaca bahsedecegim hepsinden, anlam ve önem sırasına göre. Hazırsanız baslayalım:


SENTENCED

Hayatımın grubu olan Sentenced'ın Crimson albüm kapaklı tisörtünü Istanbul'da bir pasajda bulabilmistim; böyle Türkiye'de görece "az meshur" olan metal gruplarının tisörtlerini, hele hele Izmir'de ara ki bulasındı cünkü. Buldugumda deliler gibi sevindigimi ve hemen telefona sarılıp arkadasım Ceyda'ya haber verdigimi hatırlıyorum :) cünkü birlikte arıyorduk bir süredir ve kim bulursa digerine de alacaktı. Böylece muradımıza ermistik.

Tabii ki bu tisört orijinal Sentenced merchandise'ı degil, olması da o dönemde mümkün degildi. Internet alısverisi, grup 2005'te dagıldıgında benim icin hala bir secenek degildi, o sebeple bunu bulmak en bir anlamlı sey olmustu o zaman :) rengi soldu giyilmekten, kıyamam :')

Tisörtün markası FULL, bedeni M. Gördügünüz gibi o dönem lady fit filan hak getire kdlsfj önü arkası gördügünüz sekildeydi diyorum - ve sizleri bu grubu benimle tanıstıran sarkıyla bas basa bırakıyorum:
Sentenced - Killing Me Killing You
ultimate_love_song_rezpekt


RED HOT CHILI PEPPERS

Bu RHCP sweatini yukarda yazarken alnımdan ter akıttıgım "Karsıyaka carsı sahil tarafındaki Körfez Dershanesi'nin yanındaki tisörtcü"den almıstım :D Benimki sonuncuydu ellerinde, genelde öyle oluyordu zaten, bir düzine olmuyordu magazada aynı baskıdan. Bunu nerden aldıgımı bana okulda cok soran olmustu, neredeyse her beden dersi esofmanımın üstüne bir grup tisörtü ya da sweati giydigim icin kdsljg

Lisansta da ciddi anlamda cok giydigim bir sey olmustu, artık bu tip sweatleri kot pantolonların ya da siyah taytların üzerine, icine gömlek giyerek kullanıyorum. Bu grupların hatrı icin her seye katlandım, senelerce en sevmedigim yaka olan bisiklet yaka grup tisörtlerini üstümden cıkarmadım, fakat artık o yakayı bir gömlekle kamufle etmeyi daha cok seviyorum :)

RHCP de lise hazırlıkta müzik zevkim olusurken arkadaslar vasıtasıyla ilk kesfettigim gruplardan biriydi. Gelsin madem bir tane eskilerden:
RHCP - Throw Away Your Television
flea_bass_rezpekt

DEEP PURPLE

Iyi kötü rock/metal müzik dinleyen herkesin en az bir tane "baba grup" tisörtü olurdu. Benimki de Deep Purple'dı, Deep Purple'ın meshur Rushmore Dagı pozlu In Rock albümünün kapagı baskılı bu sweati. Bu sweat RHCP gibi kalın ve sıcak tutan cinsten degil, daha cok uzun kollu bir tisört gibi.

Deliler gibi giydigim bir seydi bu yine lise döneminde; siyah dar kadife bir pantolonum vardı onun üstüne giyer sırık sırık dolasırdım skdlhf Etiketi herhalde kasındırdıgı icin kesmisim, marka beden vs. bilgisi mevcut degil. Bunlardan kaldı mı zaten ya? Artık hic görmüyorum, baska seyler aldı bunların yerini simdi.

Bu sweat üzerimdeyken bir arkadasımla cahillik akarak grup Ingiliz mi Amerikalı mı tartısması yapmıstık ve ikimiz de emin olamamıstık (ben bir de üstüne Amerikalı olduklarını iddia etmistim...............c a h i l l i k s h o w) O sırada akıllı telefon nerdeee, üstelik benim evde internetim de yok (anam sagolsun), arkadas bakıp bana ertesi günü söylemisti filan. Onlar cok güzel, cok keyifli zamanlarmıs ya, simdi düsününce.

Peki bakalım, gelsin In Rock'tan... gelsin ulan In Rock komple:
Deep Purple - In Rock full album
R E Z P E K T B I T T E

MEGADETH_1

Megadeth tisörtlerimden ilki ve orijinal olmayanı. Markası ironik bir bicimde Orijin, bedeni M.

Megadeth'e de hayatımın thrash grubu diyebilirim sanırım. Metallica vs. Megadeth tartısmaları bana hep cok sacma gelmistir mesela, tercihim Holy Wars'u dinledigim ilk andan beri bellidir, hic degismemistir. United Abominations albümünden sonra giderek her albümde tuttugum sarkı sayısının azalmasına, Thirteen'den sonra artık albümleri takip etmeyi dahi bırakmama ragmen, bu grup bir efsanedir, Dave Mustaine bir efsanedir, nokta.

Grubun maskotu Vic Rattlehead Megadeth'e dair en en en sevdigim seylerden biri, o yüzden bu tisört ötekinin yanında biraz sönük kalıyor benim icin. Yine de özellikle arka yüzünde kullanılan o cig renk skalası filan cok hosuma gidiyor hala. Yıllardır giymedigim bir tisört, giyerim ben bunu :3
O zaman gelsin thrash_efsoland milli marsı:
Megadeth - Holy Wars...Punishment Due

MEGADETH_2

Bebegim Vic'in bütün ihtisamıyla ön yüzde bulundugu orijinal ve uzun kollu Megadeth tisörtümün markası The Roxx, bedeni L. Orijinal grup tisörtleri cogunlukla %100 pamuklu oluyor ve baskıları bayagı kaliteli geliyor. Bu artıların yanında görebileceginiz gibi bir eksiyi de beraberinde getiriyorlar: Kollarda boylu boyunca grup logosu baskısı sorunsalı........................aga o nedir?

Cidden o nedir? :D Hele arka yüze baktıgınızda gördügünüz tek sey üc adet Megadeth logosu. Seviyoruz dediysek..........nys bn bsy dmyrm, sırf Vic icin katlanabilecegim seylerdi bunlar efendim NO JUDGMENT PLS

Bir üstteki tisörtü kollarını bir-iki kez kıvırarak ve yüksek belli bir sortun ya da pantolonun icine sokarak giyebilirmisim. Bunu da artık tek basına degil de oduncu gömlegimin icine giyiyorum, eskisi gibi metalhead degiliz yalan yok... :)



DREAM THEATER

Bu gruba bir ara "dürüm theater" diyen birileri vardı skjfkd nerden geldiyse aklıma. Biz miydik la yoksa onlar klsjfkjf

öhm öhm, bir diger can grup, bir diger oricinıl tisört. Markası yine The Roxx. Cok sıkı DT hayranı/dinleyicisi olmamama ragmen bu tisörtün baskısına konu olan albümü cok severim: Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory adlı bir konsept albümdür bu ve tadından yenmez. Bence albüm kapagı da cok cok basarılı.

Sanırım postun uzunlugu beni ufaktan (!!) tedirgin etmeye basladı, bu tisörtle ilgili diyeceklerim bu kadar. Belli ki cok anılı bir tisörtüm degil :) Gelsin o halde bu albümün son ve een sevdigim parcası: Scene Nine.
Dream Theater - Finally Free

"Open your eyes Nicholas."




HELLOWEEN

Bu digerlerinden her seyden önce renkliligiyle ayrılan Helloween tisörtü, aynı zamanda benim bir grubun official merchandise sayfası üzerinden aldıgım ilk ve tek tisört. Markası Fruit of the Loom, bedeni maalesef XL. Herhalde alırken benim bedenim yoktu, ben de aman ne kadar büyük olabilir cnm filan dedim ama bayagı büyük geldi :) pisman mıyım, nope. never. Cünkü kendisi aynı zamanda tasarımını en cok begendigim grup tisörtüm. Iki adet Megadeth tisörtüm varken Megadeth konserine giderken bu tisörtü giymis olmamı baska ne izah edebilir? kashfkj

Geliyor: Helloween - Dr. Stein

BLIND GUARDIAN

Ne Blind Guardian tisörtleri var elbet, bendeki en en basic olanıydı. Markası Kripton, bedeni M. Bunun bedeni öteki erkek tisörtüyüüüüüüüem diye bagiran M bedenlere göre kesinlikle daha kücük. Ama tisört de bu gördügünüz logodan ibaret :)

Alttakini de Sentenced tisörtümü aldıgım yerden almıstım, o zaman hiçbir yerde daha önce görmedigim bu tisört bana cok sıradısı ve havalı gelmisti :) Sonra Foca Rock Tatili'nde bunu giydigimi ve insanların gülümseyerek bana baktıgını, hornhand yaparak selam verdigini hatırlıyorum, cok hosuma gitmisti. Yazının basında da iste tam olarak bundan bahsetmeye calıstım, bu tisörtlerin böyle bir islevi vardı; kendin gibi olanı, seninle aynı müzigi dinleyeni bulmanı saglıyordu.

Blind Guardian'ın da hatrı kalmasın, canımızdır:
Blind Guardian - Mordred's Song




BONUS: FESTIVAL HATIRALARI

Foça Rock Tatili'nden aldıgım tisörtün ilk yıkamada agzı yüzü baska yana kaydıgı icin onu tekrar giyebilmem cok mümkün olmadı acıkcası :D Yetkililere sesleniyorum, bir de dünya kadar para alıyorsunuz, ayıptır yaptıgınız.

Sonisphere icinse böyük bir festival anısı kalsın filan dedik ve bu hayatımın ilk LADY FIT tisörtüne tam olarak 40 lira sayızladım. Ne oldu, yine ilk yıkamada tisört ciddi anlamda cekti ve neredeyse göbegi acık bir hale geldi. Giyilemeyecek kadar kötü degil, ama hakkımı helal etmyrm........sjfkldj agzım böyle yanınca ben de baslarım anısına dedim ve bir daha festival tisörtü filan almadım arkadaslar. Bu isler böyle.

Lafı toparlamak sanırım artık mümkün degil klsahdkjs onun icin buraya dek sabredip okumus olan herkese (orada bir iki kisi görüyorum sanki) cok tesekkur ediyorum, bir sonraki postta görüsmek üzere, sevgilerimle!

lsim.













Yorumlar